Artikkel
K1-5 - Tilbakemelding er et av de mest kraftfulle verktøyene i læringsprosessen. Den gir deg ikke bare et utenfra-perspektiv på din egen praksis, men hjelper deg også med å justere og forbedre arbeidsmetodene dine før ineffektive strategier blir innarbeidet.
En effektiv tilbakemeldingskultur bygger på en forståelse av at ingen blir ekspert alene – faglig vekst skjer i samhandling med kolleger og pasienter.
For at tilbakemelding skal være nyttig, bør den være:
En proaktiv tilnærming til læring innebærer at du selv tar ansvar for å søke tilbakemelding og veiledning. I en hektisk klinisk hverdag kan det være lett å utsette slike spørsmål, men forskning viser at de som aktivt ber om tilbakemelding utvikler seg raskere enn de som kun mottar tilbakemelding passivt (Ericsson, 2008).
For å utnytte tilbakemelding optimalt kan du:
Læringsprosessen er individuell, men åpenhet for supervisjon og tilbakemelding er en fellesnøkkel til faglig vekst. Når du får tilbakemeldinger får du muligheten til å justere kurs og blir tryggere på egen praksis.