Vi bruker informasjonskapsler
Vi bruker informasjonskapsler for at nettsidene våre skal fungere.
Les mer om våre informasjonskapsler
Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.
Gå til forsiden helse-sorost.no

Jeg er LIS1

Velkommen inn til en spennende spesialistutdanning!

Illustrasjon av lege i spesialisering

Velkommen!

Velkommen inn til en spennende spesialistutdanning! Denne siden er til for å gjøre mest mulig ut av utdanningen ...

  • Illustrasjon av to leger som ser på en skjerm sammen
    Derfor stopper aldri læringen

    H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.

  • Illustrasjon av en lege i spesialisering som undersøker et barn og får tilbakemelding av en annen lege
    Hvorfor tilbakemelding er avgjørende for læring

    F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.

  • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
    Kompetansebasert spesialistutdanning

    K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

Ressurser og verktøy

  • Illustrasjon av to leger som ser på en skjerm sammen
    Derfor stopper aldri læringen

    H1-1 - Å forstå at læring aldri stopper, er avgjørende for å bli trygg i legerollen og for å levere god pasientbehandling.

  • Illustrasjon av to leger som snakker sammen, der den ene gir tilbakemelding til den andre.
    Fordeler med direkte observasjon

    H3-1 - Formål: Å styrke bevisstheten om hvorfor direkte observasjon og tilbakemelding er verdifulle deler av spesialistutdanningen – og få deg som LIS til å reflektere over egen praksis.

  • Illustrasjon av to leger med to tankebobler som sammen blir en hel puslespillbit
    Fordeler med tilbakemelding

    H2-2 - Formål: Å styrke bevissthet og holdning til verdien av tilbakemelding og supervisjon gjennom refleksjon over påstander som speiler vanlige gevinster ved aktiv tilbakemeldingsbruk.

  • En illustrasjon av et barn som sitter på fanget til moren sin og får en sprøyte av en lege, mens en annen lege superviserer
    Hva er supervisjon og veiledning?

    K2-4 - Som lege i spesialisering (LIS) møter du både supervisjon og veiledning som viktige deler av din læring i klinisk praksis. Begrepene brukes ofte om hverandre, men har ulike funksjoner og betydninger i utdanningsløpet. Å forstå forskjellen gjør deg bedre rustet til å ta aktiv del i egen utvikling.

  • Illustrasjon av en lege i spesialisering som undersøker et barn og får tilbakemelding av en annen lege
    Hvorfor tilbakemelding er avgjørende for læring

    F1-1 - Tilbakemelding er et av de viktigste verktøyene for å forsterke god praksis og sikre progresjon mot selvstendig kompetanse.

  • En illustrasjon av delene kompetansebasert opplæring består av
    Kompetansebasert spesialistutdanning

    K3-2 - Den norske legespesialistutdanningen er basert på en kompetansebasert tilnærming, der hovedfokuset er på oppnåelse av spesifikke læringsmål fremfor kun tidsbestemte tjenesteperioder.

Sist oppdatert 10.06.2025