Bruk av teknologi skal redusere ventetiden
Økt bruk av automatisering, kunstig intelligens, digital hjemmeoppfølging og digital samhandling er områder som skal bidra til å få ned ventelistene.
Det er allerede innført en rekke teknologiske løsninger i helseforetakene som skal bidra til kortere ventetider i Helse Sør-Øst.
Sykehuset Telemark har startet et systematisk forbedringsarbeid via automatisering. En klinisk robot bidrar nå med å rydde i ventelister og å avslutte pasientforløp for pasienter som ikke lenger har behov for oppfølging. Den digitale medarbeideren “Robot Henriksen», er utviklet av Sykehuset Telemark og Sykehuspartner. På kort sikt vil roboten raskt kunne bidra til kortere og mer oversiktlige ventelister, som vil gjøre det enklere for helsesekretærene og prioritere de riktige pasientene. Det langsiktige og overordnede målet er å redusere ventetiden for pasientene.
- Automatiseringen, her ved hjelp av robot, frigjør ressurser til andre oppgaver og bidrar indirekte til å redusere ventetid for pasienter med behov for behandling. Den er ett av flere suksessfulle tiltak som bidrar i arbeidet med ventetidsløftet, og skal suksessivt bli tatt i bruk av øvrige helseforetak i regionen, sier Simensen.
Digtial hjemmeoppfølging reduserer ventetid
Innenfor psykisk helsehjelp for voksne arbeides det nå for å skalere opp bruken av løsningen «DelMedMeg». Dette er en løsning for å innhente informasjon fra pasienten gjennom et digitalt skjema både før, under og etter behandlingen. Gevinstene her er bedre informasjon om pasienten, noe som gir en mer effektiv og bedre behandling og dermed også bidrar til å redusere ventetidene.
Etableringen av behovsstyrte poliklinikker i alle helseforetakene frigjør kapasitet ved å redusere unødvendig oppmøte på poliklinikk. En økende andel pasienter fyller regelmessig ut digitale skjema som avgjør om det er behov for en fysisk eller digital konsultasjon. Innføring av løsningen «helselogistikk» vil også bidra til å redusere ventetider. Prosjektet skal forbedre logistikken i sykehusene. For pasientene betyr helselogistikk at de selv skal kunne registrere seg ved ankomst til sykehuset og betale digitalt ved avreise. De kan også få bedre oversikt over beregnet ventetid og bli varslet på mobil ved forsinkelser. Uttesting ved Sykehuset Telemark av innsjekk og betaling tyder på en reduksjon på over 30 prosent av «ikke møtt» for de pasientene som har vært inkludert i uttestingen. Helselogistikk vil gradvis bli tatt i bruk av øvrige sykehus.
Kunstig intelligens bidrar til å spare tid
Innføring av kunstig intelligens er også et viktig verktøy for å redusere ventetider.
Helse Sør-Østs strategi for å ta i bruk løsninger med kunstig intelligens er at dette først og fremst skal bidra til å spare tid hos helsepersonell i tillegg til mer presise og likeverdige helsetjenester for pasientene. Mer tid til andre oppgaver bidrar også til å redusere ventetider. Erfaringen fra bruk av beinbrudd-løsningen ved Vestre Viken viser en årlig besparelse på ca. 5 500 legekonsultasjoner takket være denne løsningen.
Regionen har inngått en rammeavtale med tre leverandører av KI-plattformer. Dette vil gi sykehusene tilgang til en stor mengde ferdige KI-løsninger innenfor mange ulike fagområder.
Det er videre inngått en ny regional avtale for talegjenkjenningsløsning («Dragon»). Foreløpig bruk av løsningen viser gode resultater. Løsningen vil bli tatt i bruk av stadig flere av sykehusene i Helse Sør-Øst de neste månedene.
Innføring av mobile arbeidsflater ved sykehusene forventes også å bidra til spart tid for helsepersonell. I dag er det mye venting på ledig PC og dobbeltregistrering av informasjon. Ved større utbredelse av mobile arbeidsflater (for eksempel. DIPS Arena på mobilen og løsningen helselogistikk) vil helsepersonell kunne slå opp og registrere informasjon direkte fra en mobil enhet ved pasientens seng.
Felles måledata gir oversikt
Helse Sør-Øst RHF har utviklet Power BI dashbord der tall hentes fra DIPS, og denne oppdateres daglig. Dashbordet viser antall ventende, antall avviklede, ventetider og kvalitetsindikatorer per sykehus og fagområde. Løsningen er utviklet og kvalitetssikret, og er delt med nøkkelressurser i sykehusene. Sykehusene har også egne løsninger for å følge sine ventelistetall.