logo Helse Sør-Øst

Øker innsatsen for kortere ventetider

Ventetidene ved sykehusene er på vei ned, men arbeidet må intensiveres dersom Helse Sør-Øst skal oppnå en markant forbedring i løpet av 2025.

Publisert 22.11.2024
En mann og en kvinne på et kontor
– For å klare målene våre, må vi øke aktiviteten og kapasiteten, sier Terje Rootwelt.

I oktober var den gjennomsnittlige ventetiden 79 dager for pasienter som har fått påbegynt helsehjelp i Helse Sør-Øst. Tallene varierer mellom helseforetakene og mellom ulike fagområder.
– Vi er på rett vei, og de foreløpige tallene for november viser at ventetidene går ytterligere ned, sier administrerende direktør i Helse Sør-Øst RHF, Terje Rootwelt.

Han mener likevel det er behov for å intensivere arbeidet med å redusere ventetidene.
– For å klare målene våre, må vi øke aktiviteten og kapasiteten, sier Rootwelt.

Målet er at gjennomsnittlig ventetid i 2025 skal være lik eller under

  • 61 dager i somatikken
  • 44 dager innen psykisk helsevern voksne
  • 45 dager innen psykisk helsevern barn og unge
  • 33 dager innen tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)

I oktober var gjennomsnittlig ventetid for de som har startet helsehjelp i somatikken 83 dager, mens den var 48 dager i psykisk helsevern for voksne. Psykisk helsevern for barn og unge (35 dager) og tverrfaglig spesialisert rusbehandling (28 dager) ligger godt under de nasjonale målene.

– Vi skal fortsatt prioritere psykisk helsevern og rusbehandling, og det er viktig å opprettholde korte ventetider innen disse fagområdene, sier Rootwelt.
Helse Sør-Øst RHF har avtaler med en rekke private institusjoner om å tilby rusbehandling og disse inngår i ventetidstallene.
– Hvis vi kun ser på helseforetakene, er den gjennomsnittlige ventetiden kun 19 dager, sier Rootwelt.

I Helse Sør-Øst er det tre hovedtiltak som skal bidra til reduserte ventetider.

Øke kapasitet

Helseforetakene er pålagt å utarbeide kapasitetsberegninger for å nå ventetidsmålene for 2024 og 2025. Dette inkluderer initiativer som frivillige "fritidspoliklinikker" og spesialkampanjer som Lys november og Lytt november for øye og øre-nese-hals-pasienter.

Redusere behov

Det blir arbeidet med å redusere unødvendige konsultasjoner, blant annet ved bruk av digitale løsninger og tverrfaglige vurderinger. Eksempler på dette er Ta tiden tilbake ved Sørlandet sykehus, som har redusert gastroskopier med 25 prosent i aldersgruppen 18–44 år.

Velge alternative behandlingssteder

Ledig kapasitet i andre helseforetak, hos avtalespesialister og private aktører skal brukes aktivt. En egen "markedsplass" skal bidra til å utnytte kapasiteten i hele regionen.


I Helse Sør-Øst brukes daglige oppdateringer fra et eget dashbord for å overvåke utviklingen.

Her vises oppdaterte ventetider i Helse Sør-Øst:
Oppdaterte ventetider