Søknadskategorier: Doktorgradsstipend, postdoktorstipend i spesialisthelsetjenesten og åpen prosjektstøtte
Søknadsadgang: Prosjektleder (søker) må ha doktorgrad, minst 20 % stilling ved søknadsberettiget institusjon og hovedstilling i regionen.
Prosjektvarighet: Tre år (100 % stilling) eller seks år (50 % stilling) for doktorgradsstipend og postdoktorstipend.
Tre år for kategorien åpen prosjektstøtte.
Støttegrenser: Årlig rundsum for doktorgradsstipend og postdoktorstipend (1 400 000 kr for 2026). 1-3 mill. kr pr. år i kategorien åpen prosjektstøtte.
Oppstartsdato: Senest innen 1. desember 2026.
Hvis oppstartsdato for prosjektet er senere enn 1. januar 2026, skal dette angis i søknadsskjemaet. Datoen kan redigeres i nedtrekksmenyen til venstre for prosjekttittelen (trykk på pil).
Prosjektleder (søker) er faglig ansvarlig for den daglige driften og gjennomføringen av prosjektet.
Prosjektleder skal ha doktorgrad og være ansatt i minst 20 % stilling ved søkerinstitusjonen fra søknadstidspunktet til prosjektslutt. I tillegg må prosjektleders hovedstilling være ved enten søkerinstitusjonen eller en annen institusjon i regionen. Hovedstillingen kan være i helsesektoren eller andre sektorer.
Prosjektleder skal være hoved- eller medveileder for eventuelle doktorgradsstipendiater i prosjektet. Det forutsettes at retningslinjer for hoved- og medveileder ved aktuelt universitet følges.
Hvis kravene gitt over er oppfylt, kan prosjektleder søke om støtte til eget postdoktorstipend i kategorien postdoktorstipend i spesialisthelsetjenesten eller eget forskerstipend i kategorien åpen prosjektstøtte.
Vi gjør oppmerksom på at ordningen med ekstern prosjektleder for prosjekter ved et ikke-universitetssykehus i regionen nå kun gjelder for et mindre antall institusjoner. Se nærmere beskrivelse av kravene til prosjektleder.
Tabellen under viser en oversikt over alle obligatoriske vedlegg. Malene for vedleggene kan du laste ned her:
Vær oppmerksom på at det er ny mal i år!
Søknad og vedlegg skal skrives på engelsk. Norsk kan kun benyttes når malene er på norsk.
Alle dokumenter må konverteres til pdf-format før opplasting i eSøknad. Prosjektbeskrivelsen lastes opp som egen pdf-fil, mens alle andre vedlegg må samles i én felles pdf-fil. Det skal kun innleveres etterspurte vedlegg. Ytterligere vedlegg blir ikke vurdert.
Formatkrav
Prosjektbeskrivelsen skal skrives på engelsk og være på maks. 10 sider, inkludert figurer, tabeller og referanseliste.
Formatkrav: A4-format, min. 2 cm marger, enkel linjeavstand, skrifttype Arial, Times New Roman, Calibri 11 pkt. eller tilsvarende. For referanser og tabeller kan 9 pkt. font brukes.
Hver CV skal være på maks. 2 sider og skrives på engelsk.
Hver publikasjonsliste skal være på maks. 3 sider og bestå av relevante publikasjoner. Originalartikler bør listes opp før eventuelle andre typer vitenskapelige publikasjoner.
Formatkrav for CV og publikasjonsliste: Skrifttype Arial, Times New Roman, Calibri 11 pkt. eller tilsvarende.
Obligatoriske vedlegg | Formatkrav (jf. avsnittet over) |
---|---|
Prosjektbeskrivelse |
Prosjektbeskrivelsen skal skrives på engelsk og være på maks. 10 sider inkludert figurer, tabeller og referanseliste. Malen til Helse Sør-Øst RHF skal benyttes. Merk! Det er ny mal for prosjektbeskrivelsen i år. |
CV til prosjektleder og ev. hovedveileder |
Prosjektleders CV skal vedlegges. Hvis prosjektet omfatter doktorgradsstipend, skal også hovedveileders CV vedlegges dersom prosjektleder ikke er hovedveileder. I søknader om åpen prosjektstøtte kan også CV til inntil 2 andre sentrale vitenskapelige samarbeidspartnere i prosjektet vedlegges. |
Publikasjonsliste til prosjektleder og ev. hovedveileder |
Publikasjonslisten til prosjektleder skal vedlegges. Hvis prosjektet omfatter doktorgradsstipend, skal også hovedveileders publikasjonsliste vedlegges dersom prosjektleder ikke er hovedveileder. I søknader om åpen prosjektstøtte kan også publikasjonslister for inntil 2 andre sentrale vitenskapelige samarbeidspartnere i prosjektet vedlegges. Hver publikasjonsliste kan være på inntil tre sider. |
Intensjonsavtale om samarbeid - ekstern prosjektleder Vær oppmerksom på at det ikke lenger er mulig å være ekstern prosjektleder ved alle ikke-universitetssykehus i regionen. Se krav til prosjektleder. |
Hvis prosjektleder er ansatt ved annen søknadsberettiget institusjon i regionen enn søkerinstitusjonen (ekstern prosjektleder), skal det vedlegges en intensjonsavtale om samarbeid. Merk at denne ordningen kun gjelder for doktorgrads- og postdoktorstipend. |
Bekreftelse på overføring av prosjektlederansvar | Hvis prosjektleder fyller 72 år i løpet av prosjektperioden, skal det vedlegges en bekreftelse fra søkerinstitusjonen om at prosjektlederansvaret vil bli overført til en annen person når dette inntreffer. |
Søknadene vil bli vurdert av eksterne, uavhengige medlemmer i en fagkomité. Det er viktig at prosjektet presenteres på en klar og strukturert måte i prosjektbeskrivelsen, som er et sentralt dokument i vurderingen av en søknad. Vær oppmerksom på at komitémedlemmene ikke nødvendigvis arbeider innen akkurat samme fagområde som deg. Unngå derfor omfattende bruk av forkortelser osv.
Det er også svært viktig at formatkravene for vedleggene overholdes. Søknaden kan bli avvist dersom de gitte kravene for vedleggene ikke er oppfylt.