logo Helse Sør-Øst

9. Slik kommer du i mål

Målet med denne fasen er å ferdigstille opplæringstiltaket ditt.

Tid for å

  • kvalitetssikre endelig innhold
  • få det publisert
  • gjøre opplæringstiltaket kjent for målgruppen
En lege som holder en ropert
Hvordan kan du skape forventning til opplæringstiltaket lenge før du lanserer?

Endelig godkjenning

Fagansvarlig/kurseier skal sørge for at det faglige innholdet er riktig, og at opplæringen er i tråd med målene som er satt for arbeidet. Dersom kurseier ikke selv er kursutvikler, er det viktig at vedkommende er godt involvert i prosessen hele veien og kvalitetssikrer underveis.

Digitale opplæringstiltak som skal benyttes regionalt, må dessuten kvalitetssikres av fagpersoner fra minst tre helseforetak. Dette kan for eksempel gjøres ved å ha en bred representasjon av fagfolk i referansegruppen.

Før publisering av et regionalt, digitalt opplæringstiltak, skal det gjennomføres en høring i hele foretaksgruppen, slik at alle helseforetakene har mulighet til å kontrollere at faginnholdet er riktig. RegDig kan gi råd om hvordan denne høringen skal gjøres, og koordinator for digital læring som finnes i hvert helseforetak kan bistå med å nå frem til relevante fagavdelinger. Høringsfristen bør være på minst 14 dager.  

I tillegg til at tiltaket ditt er godt faglig kvalitetssikret, er det også viktig at det er av god pedagogisk kvalitet. Involver derfor lokal kompetanseansvarlig i ditt foretak for veiledning og innspill på dette i prosessen, og før publisering. Dersom tiltaket ditt skal fremstilles visuelt som for eksempel et e-læringskurs, kan de også hjelpe deg her med råd og bistand for å heve kvaliteten på det visuelle.

Implementering/publisering

Når du har fått opplæringstiltaket faglig godkjent er neste steg å implementere det, som oftest innebærer å få det publisert i Læringsportalen og koblet til kompetansekrav i Kompetanseportalen. Du vil få hjelp med dette av lokal koordinator for digital læring i ditt foretak.

For at målgruppen skal ta opplæringstiltaket i bruk er det viktig at det er tilgjengelig slik at ledere kan tildele læringstiltaket til sine ansatte. Det er den enkelte leder som har ansvar for at medarbeidere gjennomfører opplæringstiltak.

Lansering

Når du har brukt mye tid og ressurser på å lage et godt opplæringstiltak, ville det være synd om det ikke skulle nå ut til målgruppen. Det er viktig å være klar over at dette ikke skjer av seg selv. Du må gjøre en innsats både tidlig i prosessen og når opplæringstiltaket er ferdig, slik at relevante fagmiljøer får vite om læringstiltaket og oppfordres til å ta det i bruk.

Å knytte det til kompetansekrav i Kompetanseportalen og til relevante kompetanseplaner er ett viktig steg. Et annet er å lage informasjonsmateriell som kan deles i relevante kanaler. Det kan eksempelvis være å informere på epost, i Teams, på intranett eller henge fysisk materiell inne på avdelinger internt, samt informere gjennom fagnettverk og andre fora regionalt/nasjonalt. Her kan du også få hjelp av lokal koordinator for digital læring eller RegDig til å spre budskapet.

For å trekke det enda lenger kan du vurdere om det skal lages en lanseringskampanje. En fin måte å støtte implementeringen av et større kurs på, er å lage en promoteringsvideo eller kort animasjonsfilm som kan vises på fagmøter og lignende, og spres ut i relevante kanaler.   

Kontinuerlig forbedring og evaluering

Etter at kurset er lansert, er det viktig å kontinuerlig evaluere og oppdatere innholdet basert på tilbakemeldinger og ny pedagogisk innsikt. Dette sikrer at kurset forblir relevant og effektivt over tid.

Teknisk implementering er en kritisk komponent i utviklingen av effektive læringsopplevelser. Ved å følge en strukturert tilnærming, sikre god planlegging, og benytte de rette verktøyene, kan du skape engasjerende og pedagogisk verdifulle kurs som gir reell læring for deltakerne.

Sjekkliste

  • Jeg har fått godkjent opplæringstiltaket.
  • Jeg har fått publisert opplæringstiltaket mitt i rette kanaler
  • Jeg har gjort opplæringstiltaket godt kjent for målgruppen
Sist oppdatert 03.12.2024